ظهور امام زمان در كلام رهبر.(قسمت اول)
ماذو لفقار حيدريم آماده فدا شدن از بهر رهبريم

ظهور منجی در کلام امام خامنه ای (قسمت اول)

ظهور منجی در کلام امام خامنه ای: درك مراتب معنوي و حقايق الهي در باب اين قطب اعظم عالم امكان و خليفه ي خدا و مظهر صفات و اسماي الهي در حد زبان و بيان و قلب و فهمي همچون من قاصر نيست.
إ ِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بكُمُ اللاَّْواء، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ...
حضرت ولی عصر(عج) در یکی از توقیعات شرفیشان به شیخ مفید، خطاب به شیعیانشان اینگونه بیان دارند که ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و یادتان را از خاطر نمی بریم و اگر جز اين بود، گرفتاريها به شما روي ميآورد و دشمنان، شما را ريشه كن ميكردند...
مهربانی، دلسوزی و توجه اهل بیت عصمت و طهارت به شیعیانشان و پیگیری و راهنمایی ایشان حتی در امور شخصی آنها، از اعتقادات پیروان مکتب اهل بیت است. چه بسیار معجزات و کراماتی که بر همین اساس در گوشه و کنار جهان دیده ایم و شنیده ایم.
ورای این معجزات خاص و راهنمایی های جزیی، با توجه به بحث تکامل دین مبین اسلام، می طلبد که این پویایی در حوزه دین و زندگی، شامل همه انسان ها شود. به عبارت دیگر شمول این راهنمایی باید عام باشد. در این راستا، تمام کسانی که چنین آیینی و کتبی را برای خود بر می گزینند، باید بتوانند ادعا کنند که این مکتب، ایدئولوژی های موقعیت های مختلف زندگی را در وهله های متفاوت در اختیار آنها قرار می دهد.
بر این اساس، مقوله ولایت فقیه، یکی از این معجزات عام برای هدایت بشر است. با توجه به آنچه طرح شد، زعامت پیروان مکتب اهل بیت، در زاویه های مختلف، در زمان غیبت با طرح مبحث ولی فقیه رویکردی کاملا عملی به خود می گیرد. حضرت مهدی در توقیعی به .... می فرمایند:
و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الى رواة حدیثنا فانهم حجتى علیكم و انا حجةالله علیهم...
نوشتار ما بسیار کوتاه تر از آن است که بخواهیم این کلام نورانی امام را تفسیر و شرح کنیم. اما اجمالا می توان اشاره داشت که امروزه ولی فقیه، مرجع، مجمع، ملجاء و مرکز تمام ارجاعات شخصی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قرار می گیرد. این پیش بینی و تمرکز بر روی عنوان ولی فقیه، با شرایط و رویکردهای خاصی که در محل خود مطرح می شود، بیان از معجزی عام برای عامه بشر دارد.
با این توصیفات، برای تبیین و تفسیر بهترین رویکرد از آموزه منجی و مهدویت در مکتب تشیع، راسخ ترین گزینه رجوع به همین ولایت فقیه است. با ولی فقیه است که می توان تفسیرهای ناصواب و غلط را دور افکند و معیار و شناختی درست در باب مهدویت و انتظار پیش رویمان قرار دهیم. در این نوشتار بر آنیم تا رویکردهای مختلف این آموزه ها را اجمالا در کلمات و بیانات امام خامنه ای پیگیری و دنبال کنیم.
امام خامنه ای و فلسفه انتظار
 
 درك مراتب معنوي و حقايق الهي در باب اين قطب اعظم عالم امكان و خليفه ي خدا و مظهر صفات و اسماي الهي در حد زبان و بيان و قلب و فهمي همچون من قاصر نيست. خود آنها بايد درباره امام زمان سخن بگويند؛ همچنان كه خود آنها بايد درباره علي بن ابي طالب (عليه الصلاه و السلام) و بقيه اوليا و اصفياي دين سخن بگويند. ما همين قدر مي دانيم كه وجود مقدس امام زمان مصداق وعده الهي است. همين قدر مي دانيم كه اين بازمانده خاندان وحي و رسالت علم سرافراز خدا در زمين است...
- او وعده الهي و مصداق لطف خدا بر انسانيت و بشريت است. او مستوره و نمونه اي از اوليا و اصفيا و انبيا و برجسته ترين بندگان خداست. او نمايشگر مبلغ فضل الهي بر بني آدم است. اينها چيزهايي است كه خود آنان بيان فرمودند. اگر ما بتوانيم در حد فهم قاصر و ناقص خودمان رشحاتي از اين گفته ها را درك كنيم و بفهميم خيلي برد كرده ايم...
امام خامنه ای و مفهوم انتظار
 
- اين كه در روايات ما وارد شده است كه افضل اعمال امت انتظار فرج است يعني چه؟ مگر انتظار چيست؟ انتظار ظهور حضرت ولي الله الاعظم (ارواحنافداه) مگر چه مضمون و چه معنايي در بطن خود دارد كه اين قدر داراي فضيلت است يك معناي انحرافي در باب انتظار بود كه خوشبختانه امروز از آن فهم و برداشت غلط اثر چنداني نيست. كساني كه مغرض و يا نادان بودند اين طور به مردم ياد داده بودند كه انتظار يعني اين كه شما از هر عمل مثبت و از هر اقدام و هر مجاهدت و هر اصلاحي دست بكشيد و منتظر بمانيد تا صاحب عصر و زمان خودش بيايد و اوضاع را اصلاح كند و مفاسد را برطرف نمايد!
- انقلاب اين منطق و معناي غلط و برداشت باطل را يا كمرنگ كرد و يا از بين برد. پس بحمدالله اين معنا امروز در ذهن جامعه ما نيست. اما معناي صحيح انتظار داراي ابعادي است كه توجه به اين ابعاد براي كسي كه مي داند در فرهنگ اسلام و شيعه چه قدر به انتظار اهميت داده شده بسيار جالب است.
- يك بعد اين است كه انتظار به معناي قانع نشدن به وضع موجود است “انتظار داريم” يعني هرچه خير و عمل خوب انجام داديم و به وجود آمده كم و غيركافي است و منتظريم تا ظرفيت نيكي عالم پربشود. يك بعد ديگر از ابعاد انتظار دلگرمي مومنين نسبت به آينده است. انتظار مومن يعني اين كه تفكرالهي ـ اين انديشه روشني كه وحي بر مردم عرضه كرده است ـ يك روز سراسر زندگي بشر را فراخواهد گرفت. يك بعد انتظار اين است كه منتظر با شوق و اميد حركت بكند. انتظار يعني اميد. انتظار ابعاد گوناگون ديگري هم دارد.
امام خامنه ای و روح انتظار
 
- ما ملتي منتظر هستيم؛ ملتي كه به اميد پيشرفت و موفقيت اقدام و تلاش و انقلاب كرد و موفق شد. ما امروز براي انتظار بايد باب بخصوصي در زندگي خود باز كنيم. حقيقتا ملت ما بايد روح انتظار را به تمام معنا در خود زنده كند. “ما منتظريم” يعني اين اميد را داريم كه با تلاش و مجاهدت و پيگيري اين دنيايي كه به وسيله دشمنان خدا و شياطين از ظلمات جور و طغيان و ضعيف كشي و نكبت حاكميت ستمگران و قلدران و زورگويان پر شده است در سايه تلاش و فعاليت بي وقفه ما يكروز به جهاني تبديل خواهد شد كه در آن انسانيت و ارزشهاي انساني محترم است و ستمگر و زورگو و ظالم و قلدر و متجاوز به حقوق انسانها فرصت و جايي براي اقدام و انجام خواسته و هوي و هوس خود پيدا نخواهد كرد. اين روشنايي در ديدگاه ما نسبت به آينده وجود دارد.
- ما ملت ايران بايد به اين معناي انتظار بيش از گذشته تكيه كنيم؛ چون دنياي بشري به انتظاري كه ما داريم محتاج است. اين اميدي كه در دل ملت ايران وجود داشت و در سايه آن توانست اين كارهاي بزرگ را انجام بدهد ملتهاي ضعيف و مظلوم دنيا امروز به اين اميد احتياج دارند؛ آنها هم بايد اين اميد را پيدا كنند. اگر پيدا كردند و نور اميد در دل ملتها تابيد كارهاي دنيا اصلاح خواهد شد و مشكل ملتهاي مظلوم اگر نگوييم به صورت كامل به صورت معتنابهي ـ ولو در طول چند سال ـ حل خواهد شد. اما اگر اين اميد در دلها نتابد و همان طوري كه شيطانها خواستند مردم مايوس باشند ملتها مايوس بمانند روزبه روز وضع بدتر خواهد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوع : <-PostCategory->
ارسال شده توسط مهرشادمنزويان در تاریخ سه شنبه 12 ارديبهشت 1391برچسب:, |
آخرین مطالب ارسالی
تأکیدات مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران و مسئولان نظام
تأكيد رهبر معظم انقلاب در جمع قاريان، حافظان و اساتيد قرآني:
رهبر معظم انقلاب در جمع شركت كنندگان در اجلاس زنان و بيداري اسلامي
بیداری اسلامی و نقش ولایت پذیری در دفاع مقدس
رهبر معظم انقلاب در جمع شركت كنندگان در اجلاس زنان و بيداري اسلامي:
رهبر معظم انقلاب در دیدار مسوولان عالی قضایی
رهبر معظم انقلاب در جمع برگزیدگان بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قران کریم
تجلیل و قدر شناسی حضرت آیت الله خامنه ای از صبر و رشادت جانبازان انقلاب
ضرورت توجه نمايندگان به الزامات يك مجلس زنده و سالم/ احساس تكليف، نيت خالصانه و توكل به پروردگار زمي
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت امام جمعه لارستان (
رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظيم شيفتگان و دلدادگان امام خميني(ره):
مقام معظم رهبري خطاب به منتخبان ملت: تنها به مسئوليت الهي و اداي وظيفه ي سنگين نمايندگي بينديشيد/ قو
بيانات در جمع دانش‌آموختگان دانشگاه امام حسين (ع)
رهبر معظم انقلاب در جمع ناشران بر ضرورت توسعه و تعميق فضاي كتابخواني در كشور تاكيد كردند
عكس مقام معظم ولايت....
عكس حضرت مهدي عج
ظهور امام زمان در كلام رهبر.(قسمت دوم)
ظهور امام زمان در كلام رهبر.(قسمت اول)
بيانات در اجتماع كارگران در كارخانجات توليدى داروپخش‌.10/2/1391
مقام معظم رهبري